En dag med Harry




Ja denna söndag blev inte alls som vi hade planerat. Började morgonpromenaden med att leta en ny sittpinne till Harry i skogen. Hittade en och skulle installera den i hans bur. Öppnade båda luckorna men hann inte stänga den ena på en gång.
Harry går runt på gallret, hinner komma fram till den öppna luckan och flyger ut.
Nisse blir livrädd och kutar in i badrummet, hundarna åker in i sovrummet och jag får panik. Harry landar på soffan. Forsätter upp mot taket och sen mot gardinen och då kom jag ihåg vad jag hade läst om fönster, persiennerna åkte ner i en väldans fart.
Sen var Harry ute på upptäcktsfärd i 5 ½ timme.

Dagen hade varit lättare om Harry hade varit mer tam, men det är han inte. Han har nog aldrig riktigt varit bland människor på sina fyra år, vilket tycker jag är synd för denna söta gula kyckling.
Men skam den som ger sig, jag ska nog få han tam.


Kommentarer
Postat av: Linda&Ebba

host låssas att jag aldrig jobbat i djuraffär.



Men ett trix jag lärde mig för länge sedan var att ta bort mojängen längst nere på dammsugarslangen, trä en strumpa över, dra ner effekten till PYTTELITE och sen suga fast fågeln.

Detta har bara prövats på vilda fåglar som Palten släpat in - allt för att de inte ska bli livrädda och lukta människa. När man fått fast fågeln så går man lugnt ut med den och stänger av dammsugaren så den kan lalla iväg.

2011-04-10 @ 21:58:04
URL: http://www.hundenebba.wordpress.com
Postat av: Karoline

Hahaaa jag tror jag skrattar ihjäl mig..

Det låter väldans roligt men det låter ändå som en ganska smart idé.

Det är svårt när han inte är så handtam, har du några tips om hur man börjar med den processen?

2011-04-10 @ 22:05:31
Postat av: Linda&Ebba

God mat i handen. En rackarns massa tålamod. Klappa i n t e på ryggen om du kommer nära, fåglar är bytesdjur så det är läskigt för dem (ska visst påminna om rovdjursangrepp) klia på bröstet med ett finger istället. Är han nyfiken, eller bara rädd?

2011-04-10 @ 22:29:43
URL: http://www.hundenebba.wordpress.com
Postat av: Karoline

Mm tålamod kan jag tänka mig och det märks. Testar allt i frukt och bär väg och forsätter... Men allt detta är nytt för han, han har i stort sett bara fått ica:s parkitfoder i fyra år. Jag tycker ändå att han har blivit bättre nu bara denna vecka. Han är både rädd och nyfiken och en smula tuff. Fräser ibland men inte ofta (i början var det mer) Men det märks att jag kommer längre och längre fram till han och att han blir mindre rädd. Allt är nog förmodligen så nytt även för honom.

2011-04-10 @ 22:57:53
Postat av: Linda&Ebba

Lär honom nya smaker separat. Det kan bli för mycket att äta nya saker ur en hand. Prova först vad han gillar och erbjud honom det ur handen.

Om han gillar hirskolvar så bryt en liten bit sån och ge honom. Nu på våren kan det vara kul att ge lite färskt grönt innan sommaren, duscha en hirskolv med vatten och lägg i fönstret. Spraya på den vatten lite då och då och vips så gror det. Passa bara så han inte äter för mycket av det så han blir dålig i magen.

2011-04-10 @ 23:04:39
URL: http://www.hundenebba.wordpress.com
Postat av: Judit

Haha jag sitter bara och skrattar, fast jag förstår ju att det i stundens maktlöshet inte kändes ett dugg roligt. Du framställde det dock rätt humoristiskt med Harrtybilderna i olika positioner av lägenheten.

Klart du kommer att få honom tam. Det är bara en tidsfråga :)

2011-04-11 @ 05:29:20
Postat av: Karoline

Å tack för tipset om hirskolvarna, det ska testas för dom älskar han.

2011-04-11 @ 19:59:34
Postat av: alexandra

Ja båda raserna är otroligt fina. Det blir nog dock en boxer först eftersom jag varit helt inställd på det i x-antal år!



Roligt att se att du med har en nymf! Har också en, han är 17 år gammal och nästa vecka ska vi hämta en kompis till honom som är 14 år. Riktiga pensionärsnymfer!



Gillar din blogg, du tar fina bilder!

2011-04-25 @ 22:29:43
URL: http://sangas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0